VAD ÄR 500 KORTSPEL?
500 kortspel är ett klassiskt svenskt kortspel som hör till rummy-familjen och ofta kallas femhundra eller femhundra rummy. Spelets kärna är att samla poäng genom att bilda kombinationer av tretal, fyrtal eller sekvenser i samma färg. Målet är att bli av med alla handkort och som första spelare eller lag nå 500 poäng för att vinna matchen.
Kombinationer kan byggas med kort i stigande ordning av samma färg eller med flera kort av samma valör. Varje runda innebär planering, tur och strategi, där varje handling – som att dra kort från hög eller ta upp hela högen – avgör spelets dynamik.
VEM SPELAR OCH VAR KOMMER 500 KORTSPEL FRÅN?
Spelet har sitt ursprung i Nordamerika omkring år 1900 som en utveckling av äldre kortspel, och blev särskilt populärt både i USA och senare i Australien, Nya Zeeland samt Sverige. Ursprungligen utformades 500 för tre deltagare, men det finns numera regler för både två, fyra, fem och fler spelare.
500 spelas idag i många sociala sammanhang – såväl i familjer som bland vänner – och har en stark förankring som underhållande sällskapsspel. Eftersom spelet kan anpassas efter gruppens storlek är det mycket uppskattat vid sammankomster, fester och spelkvällar.
HUR SPELAS 500 KORTSPEL? – SPELUPPLÄGG OCH GRUNDLÄGGANDE BEGREPP
När spelet börjar, får varje deltagare sju handkort. Resterande kort bildar en hög i mitten, där det översta kortet vänds upp och bildar start för den så kallade högen.
SPELARORDNING OCH DRAG
Spelet sker medsols och startspelaren väljs slumpmässigt.
På sin tur får en spelare dra det översta kortet från högen, eller ta hela högen.
Om spelaren tar högen måste minst ett av korten användas i en ny kombination under samma tur.
Spelaren kan skapa nya kombinationer eller bygga vidare på befintliga, både på sina egna och motståndares utlagda kombinationer.
Turen avslutas genom att man lägger ett handkort öppet på högen.
FOKUSKATEGORIER I ORDBOKEN
Hand: Korten en spelare har på handen.
Hög: Kortleken eller kortbunken i mitten av bordet.
Stick: Benämning på en vunnen samling kort i vissa varianter.
Drag: Ett spelmoment där spelaren tar eller lägger kort.
Handkort: De kort spelaren håller dold för motståndarna.
Runda: En komplett spelgång där alla spelare agerat.
KOMBINATIONER, BONUS OCH STRAFF – SPELMEKANIK OCH TACTICS
I 500 kortspel är kombinationer och rätt tajming avgörande. Kombinationer kan delas in i två huvudtyper:
Grupp: Tretal eller fyrtal i samma valör (t.ex. tre damer).
Sekvens: Tre eller flera kort i stigande ordning av samma färg (exempelvis 5-6-7 i spader).
Poängsystemet är kopplat till de kombinationer som lagts ut på spelplanen:
Två till nio: 5 poäng/kort
Tio till kung: 10 poäng/kort
Ess: 5 eller 15 poäng beroende på sekvensläge
Om en spelare tar upp högen utan att kunna lägga ut minst tre nya kort, sker straff med minuspoäng.
FASER OCH HANDLINGAR
Startfas: Förberedelser och utdelning av handkort
Spelfas: Ordinarie drag samt utlägg av kombinationer
Slutspel: Omgången avslutas när en spelare är utan handkort eller högen är slut. Poäng räknas då för utlagda och kvarvarande kort.
500 KORTSPEL REGLER – STEG FÖR STEG
FÖRBEREDELSER
Antal deltagare: 2–8. Två kortlekar vid fem eller fler spelare.
Dela ut: Sju kort till varje spelare.
Resten av leken utgör hög, med ett uppvänt kort som start på högen.
Startspelare drar först.
SPELETS GÅNG
Steg | Beskrivning |
---|---|
Tur/Drag | Dra ett kort från högen eller hela högen (minst ett nytt utlägg krävs om högen tas) |
Utlägg | Lägga nya kombinationer eller bygga vidare |
Handlingsval | Bygga på egna eller andras utlagda kombinationer |
Avslut av tur | Lägg ett handkort öppet på högen |
Steg Beskrivning
Tur/Drag Dra ett kort från högen eller hela högen (minst ett nytt utlägg krävs om högen tas)
Utlägg Lägga nya kombinationer eller bygga vidare
Handlingsval Bygga på egna eller andras utlagda kombinationer
Avslut av tur Lägg ett handkort öppet på högen
Första rundan tillåter ej att lägga ut kort – alla måste ha fått dra innan utlägg får ske.
Vid slutet av omgången ges minuspoäng för kvarvarande handkort och pluspoäng för utlagda kombinationer.
SLUTSPEL OCH POÄNG
Omgången avslutas när någon är utan handkort eller leken är slut.
Kvarvarande kort på hand dras från poängen.
Den som når 500 poäng vinner spelet.
VARFÖR ÄR 500 KORTSPEL SÅ VIKTIGT I SPELREGLERNAS VÄRLD?
500 är ett praktexempel på speldesign där enkel spelmekanik möter taktiskt djup. Spelet uppmuntrar till långsiktig strategi, tur och taktiskt utnyttjande av varje runda. Den tydliga poängräkningen och flexibiliteten att spela i olika stora grupper gör 500 till ett pedagogiskt spel, ofta använt för att introducera nybörjare till kombinationsspel och grundläggande kortlogik.
Dessutom fungerar 500 som en naturlig grund för att lära ut viktiga begrepp: hand, hög, stick, tur, strategi, taktik. Spelet bjuder på både individuell och kollektiv utmaning, särskilt när samarbete och slutspel kommer in i bilden.
HUR ANVÄNDS 500 KORTSPEL I SPRÅKLIG OCH KULTURELL KONTEXT?
Ordet och spelet 500 har funnits i svenskt vokabulär i över hundra år. I samtal om kortspel används det ofta som referens för poängspel och kombinationsstrategi – och som förebild för besläktade spelmekaniker i andra kortspel. Även i digitala varianter anpassar 500 klassiska spelregler till nät- och mobilspel.
500 är populärt både bland yngre och äldre, hos såväl familjespelare som inom spelklubbar och på spelfester. Den språkliga användningen av termer som “kombination”, “stick”, “bonus”, “drag” och “runda” har blivit standard bland svenska kortspelare tack vare 500.
AVANCERAD STRATEGI OCH TIPS FÖR 500 KORTSPEL
Planera handlingar i flera steg.
Försök att bilda kombinationer tidigt för att minska risken för minuspoäng.
Avlägsna höga handkort för att undvika poängförlust vid omgångens slut.
Håll koll på vilka kort som spelats och anpassa taktiken.
Bygg vidare på andras utlägg när det gynnar din poängställning.
SATERMENS BETYDELSE I ORDBOKEN
500 kortspel är ett tidsbeständigt inslag i svensk spelkultur – och dess begrepp, regler och strategier förtjänar en tydlig plats i varje ordbok för spelregler. Genom att förstå hur hand, hög, kombinationer, bonuspoäng och strategier samverkar ges en bredare förståelse för såväl klassisk som modern spelkultur.